1 Hikmah Pensyariatan Khuluk
Talak merupakan
perkara yang dibenci oleh syara’, begitu juga dengan khuluk kerana kedua-duanya
ini mempunyai erti yang sama iaitu memutuskan ikatan perkahwinan. Tetapi, oleh
kerana beberapa sebab yang tidak dapat diatasi maka syara’ membenarkan dan
mengharuskan talak.
Berikut adalah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud :
أبغض الحلال إلى الله الطلاق
Maksudnya: “Perkara halal yang sangat dibenci Allah
Ta’ala adalah talak”
(Diriwayatkan oleh Abu Daud)
Walau bagaimanapun, hadith ini adalah hadith dhoif.
Terdapat juga hadith Rasulullah S.A.W tentang hal ini iaitu:
إن الله لا يحب الذواقين والذواقات
“Sesungguhnya Allah tidak suka kepada laki-laki yang suka
kahwin cerai dan perempuan yang suka kahwin cerai.” (Riwayat Thabarani dengan
sanad Dhoif dari Al-Munawi)
·
Sebagai penghormatan kepada isteri supaya bertindak
mengikut undang-undang yang telah digariskan oleh syara’.
·
Mengelakkan kemungkinan isteri berlaku nusyuz terhadap
suami.
·
Mengelakkan perasaan ego suami daripada menyalahgunakan
kuasa sebagai ketua keluarga untuk bertindak secara sesuka hati.
·
Mengelakkan permusuhan dan dendam antara pasangan suami
isteri.
·
Kedua-dua pasangan suami isteri itu dapat memulakan
kehidupan yang baharu.
1 Kesan Pensyariatan Khuluk
Khuluk juga secara tidak langsung meninggalkan kesan
terhadap suami isteri yang telah bercerai. Antara kesannya ialah :
· > Suami isteri yang berpisah kerana khuluk tidak boleh
merujuk kembali walaupun isteri masih dalam tempoh ‘iddah. Akad yang baharu
diperlukan jika ingin rujuk semula.
· > Khuluk akan mengurangkan jumlah talak.
· > Tiada nafkah untuk isteri kerana khuluk adalah permintaan
daripada isteri.
· > Bekas suami tidak boleh menambah talak ke atas isterinya.
· > Isteri dapat menentukan pasangan hidup yang sesuai.
Oleh itu, khuluk ini ada baik dan buruknya terhadap suami
isteri yang bercerai malalui kaedah tebus talak ini.
No comments:
Post a Comment